Meta nabyła firmę Luxexcel zajmującą się inteligentnymi okularami, co przyda się Meta do zaadoptowania rzeczywistości rozszerzonej i stworzenia pierwszych okularów AR. Nie wiadomo, ile Meta zapłaciła za przejęcie firmy.
Luxexcel został założony w 2009 roku, a jego siedziba mieści się w Holandii. Początkowo firma skupiała się na drukowaniu 3D soczewek dla optyki przemysłowej, przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego. Obecnie firma zajmująca się drukiem 3D wykonuje soczewki recepturowe dla rynku okularów oraz tworzy złożone soczewki szklane dla optyki AR.
W 2020 roku Luxexcel wszedł na rynek inteligentnych okularów, łącząc drukowane w 3D soczewki na receptę z technologią. Rok później firma nawiązała współpracę z brytyjską firmą falowodową WaveOptics, która ostatecznie została przejęta przez firmę macierzystą Snapchat.
We wrześniu 2021 roku Meta ujawniła inteligentne okulary Ray-Ban Stories, które mogą rejestrować zdjęcia i robić filmy lub wykonywać połączenia bez użycia rąk, sterowane głosem, za pomocą aplikacji Meta, takich jak WhatsApp i Messenger.
Plotki mówią, że Meta może wprowadzić na rynek pierwsze okulary AR w 2026 roku. Luxexcel mógłby dostarczać soczewki wymagane dla okularów, które prawdopodobnie są bardziej opłacalne niż inne rozwiązania. Poprzez przejęcie Luxexcel, Meta chce zabezpieczyć swoją pozycję na szybko rosnącym rynku AR.
“To kontynuuje trend firm gigantów takich jak Meta, Apple, Google i innych, w tym Snap i Vuzix, wykupujących łańcuch dostaw komponentów AR. To wykupywanie raczkujących technologii prawdopodobnie utrudni długoterminowy rozwój rynku AR,”powiedział obserwator branży, Karl Guttag.
Meta boryka się obecnie z pozwem ze strony FTC, która próbuje zapobiec zakupowi przez Metę aplikacji VR fitness “Within”. Federalni regulatorzy twierdzą, że Meta monopolizuje branżę VR i próbuje kupić swoją dominację w metaverse.