Metaverse jest narzędziem służącym do poprawy codziennego życia konsumentów i firm.
Oczekuje się, że do 2025 roku będzie zasilać możliwości handlowe o wartości 1 biliona dolarów.
Firma badawcza Accenture opublikowała na CES 2023 raport na temat tego, co napędza adaptację metaverse do głównego nurtu i czego konsumenci oczekują od tej nowej technologii.
Firma Accenture przebadała 9 156 konsumentów w wieku powyżej 18 lat w Brazylii, Indiach, Japonii, Chinach, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych i odkryła, że ponad połowa (55%) respondentów chętnie stanie się aktywnymi użytkownikami metaverse.
Według badań 59% osób interesuje się głównie metaverse gamingowym, ale tylko 4% uważa, że metaverse ogranicza się do działań związanych z grami.
Konsumenci widzą raczej metaverse zintegrowany z ich codziennym życiem, ułatwiającą sposób wykonywania zadań i zwiększającą ich produktywność. W badaniach przytoczono wypowiedź jednego z klientów:
“Chciałbym, aby metaverse rozwiązało sposób, w jaki wykonujemy nasze codzienne zadania, takie jak płacenie rachunków, nauka gotowania posiłków czy dostęp do specjalistów od zdrowia psychicznego”.
Konsumenci przedkładają funkcję nad formę
Konsumenci chcą mieć dostęp do szerokich, prostych i skutecznych rozwiązań, które pomogą im w codziennym życiu, a nie szukać skomplikowanych technologii i funkcji, które mogą okazać się nieprzydatne.
Respondenci na pierwszym miejscu stawiają łatwe w obsłudze interfejsy (70%) i szeroką gamę aplikacji (69%), a nieco ponad połowa (55%) chce mieć krzykliwe zestawy słuchawkowe i możliwość personalizacji awatarów w metaverse.
Poza grami, zapotrzebowanie konsumentów na rozwiązania metaverse jest największe w mediach, a następnie w fitnessie, handlu detalicznym, zdrowiu i podróżach.

Ludzie chcą również, aby metaverse było użyteczne w zakresie łączenia się z ludźmi, dostępu do usług, wykonywania codziennych zadań i oszczędzania czasu.
W fitnessie większość osób oczekuje, że metaverse usprawni domowe treningi: 48% chce spersonalizowanych treningów, 39% szuka intuicyjnych i angażujących instrukcji, a 27% szuka możliwości łatwego śledzenia i monitorowania postępów.
Aby przyjąć metaverse jako rozwiązanie fitness, użytkownicy stawiają na pierwszym miejscu ochronę danych i prywatności (77%), przystępność cenową (77%) oraz łatwość obsługi (75%).
Co mogą zrobić firmy, aby zaangażować konsumentów w metaverse?
Accenture wymieniło trzy sugestie dla firm, aby zapewnić swoim konsumentom zaangażowanie w metaverse.
Po pierwsze, firmy muszą mieć “obsesję na punkcie konsumentów” i od początku wdrażać strategię “głosu klienta” (VoC). Po drugie, firmy muszą zrozumieć, że metaverse to podróż polegająca na ciągłym uczeniu się i że kształtują metaverse razem ze swoimi klientami. Wreszcie, Accenture sugeruje budowanie na teraz i planowanie na przyszłość. Podczas gdy konsumenci już zastanawiają się, jak skorzystać z metaverse, firmy muszą pamiętać o przyszłym planie rozwoju branży.