Kryptowaluty i DeFi odnotowały spowolnienie, a NFT osiągnęły swoje dno, ale blockchain gaming idzie do przodu pomimo pewnych spadków.
Nie ma w tym nic dziwnego – niektórzy eksperci uważają, że metaverse najpierw przyjmie się w sektorze gier. Ponadto, gry zasilane blockchainem stają się coraz bardziej zaawansowane, przez co stają się bardziej atrakcyjne dla graczy.
W swoim raporcie branżowym na rok 2022, DappRadar zauważył, że gry są obecnie najpopularniejszą kategorią dla aplikacji opartych na blockchainie. W 2022 roku gry web3 odnotowały oszałamiający 94,17% wzrost liczby transakcji w porównaniu do 2021 roku. Żaden inny sektor nie był świadkiem wzrostu na tak dużą skalę.

“Sektor gier stanowi 49% wykorzystania branży w 2022 roku” – podaje DappRadar
Podczas gdy branża web3 gaming w ostatnich latach zmagała się z pewnymi wyzwaniami, w 2022 roku rynek odnotował pozytywny wynik. Liczba unikalnych aktywnych portfeli (UAW) dla web3 gaming wzrosła w tym roku do około 1,15 mln dUAW średnio. Stanowi to prawie połowę całej dziennej aktywności blockchain, a liczba transakcji wzrosła o 94,17% w ciągu roku i osiągnęła 7,44 miliarda, napisał DappRadar.

Ethereum było najpopularniejszym blockchainem wykorzystywanym do gier, a za nim Solana, Polygon i Immutable X. Sieć Ethereum posiadała około 60% udziału w handlu na rynku wtórnym NFT w grach. DappRadar nazwał Splinterlands i Alien Worlds dwoma najpopularniejszymi grami na rynku w oparciu o liczbę unikalnych aktywnych portfeli. Jednak finansowanie dla branży gier blockchain spowolniło w tym roku.
“Firmy, które otrzymują najwięcej funduszy, to te, które są w stanie wyprodukować wysokiej jakości treści, które wykorzystują infrastrukturę gier blockchain” – napisał DappRadar.
Pozytywne zmiany w grach na blockchainie
Gry blockchainowe oparte na modelu play-to-earn (P2E) doświadczyły w tym roku upadku. Większość projektów P2E straciła ponad 90% swojej kapitalizacji rynkowej w 2022 roku. Teraz wielu twórców gier web3 pracuje nad zmianą opinii głównego nurtu, że gry blockchain polegają na zarabianiu kryptowalut. Zamiast tego deweloperzy patrzą na blockchain jako narzędzie do poprawy rozgrywki, priorytetowo traktują model free-to-own, dążą do tworzenia zabawnych gier, oferują własność i wciągające doświadczenia. Ten sposób myślenia prawdopodobnie przeniesie się do 2023 roku.
“Rynek gier na blockchainie przeszedł znaczące zmiany w ciągu ostatniego roku. W 2021 r. nastąpił masowy napływ “inwestorów” i ciekawskich web3 do obietnicy gier typu play-to-earn. Niestety, większość modeli zakończyła się niepowodzeniem. Te gry web3 oferowały narzędzie dla spekulacyjnych inwestorów, aby wydać 1 USD i wyjść do 2 USD, co sprawiło, że komponent gry był drugorzędny dla zysków,” – Jason Dooney, Chief Product Officer gry blockchain Legends At War.
Dooney powiedział również, że podczas gdy P2E spowodowało, że wiele osób zakwestionowało ważność gier web3, warunki rynkowe stworzyły wyjątkową okazję dla najlepszych, długoterminowych projektów do budowania i ekosystemu gier web3 do rekalibracji.
Przyszłość wygląda dobrze dla gier web3
“Wierzymy, że przyszły rok umożliwi studiom gier uruchomienie długo oczekiwanych projektów, które wykorzystują ulepszenia technologiczne i metodologię “player-first”. Zwyciężą nowe modele, które nagradzają treści generowane przez użytkowników, ekscytującą rozgrywkę i systemy free-to-own. Co więcej, będziemy świadkami wzrostu znaczenia treści generowanych przez SI i z niecierpliwością czekamy na dalsze innowacje w nadchodzącym roku” – powiedział Wojciech Kaszycki, dyrektor generalny Legends At War.
Generatywna sztuczna inteligencja pomaga zwiększyć doświadczenie gracza, aby dopasować się do jego poziomu i zapewnić, że rozgrywka jest satysfakcjonująca i wyjątkowa dla każdego gracza. Jest to jeden z przykładów na to, jak rozwijająca się technologia przenosi gry na wyższy poziom.
Badacze z DappRadar stwierdzili, że chociaż istnieje kilka wyzwań do pokonania (na przykład skalowalność i projekt ekonomiczny). Niemniej jednak, branża gier blockchain jest pozycjonowana idealnie pod kątem przyszłego wzrostu i adopcji głównego nurtu.